BAIX PENEDÈS. La Talaia del Montmell (861 m.)

La Talaia del Montmell
Serralada Prelitoral; (Sistema Costaner).

Des del Vendrell, prenem direcció nord per la carretera que duu a Valls, la C-51 (c-246) fins al trencall de la TP-2402. Aquesta, ens condueix fins a la Bisbal del Penedès, on sense entrar en el nucli urbà s’ha de continuar a l’est direcció Llorenç del Penedès i autopista; però, només recorrem un centenar de metres, ja que cal prendre el trencall de la carretera TV-2401, la qual vorejant el poble ens porta fins a la Juncosa del Montmell, punt d’inici i arribada.
Des de la Juncosa del Montmell es pot optar per anar fins al Coll de l’Arca per pista asfaltada i seguir després la línia de carena fins al cim. O, seguir la pista fins l’Àrea Recreativa Forestal del Montmell on es pot deixar el vehicle o venir caminant per dreceres des del poble. Aquest darrer itinerari ens permet apreciar la bellesa d’ermites amb el poble com escenari llunyà.

A pocs metres de l’àrea recreativa esmentada, surt un corriol que des de l’ermita Nova de Sant Miquel creua la pista i s’enfila cap a l’ermita romànica de Sant Miquel.

Des d’aquí, encarem la canal descomposta que separa les ruïnes del castell de Montmell de la gran creu malmesa de formigó.

L’itinerari que duu cap el cim és la línia de carena que des de l’esmentada creu ens porta a un primer cim, per a continuar per camí abrupte a través d’un coll fins al veritable cim anomenat la Talaia. Al cim trobem algunes restes d’un penell, uns pessebres malmesos i la fita característica de l’IGN, on prenem les mesures corresponents al punt més alt de la comarca.

L’alçada en metres de dit punt en la base del pilar cilíndric és la mateixa que publica l’IGN, el SIGPAC o l’Institut Cartogràfic de Catalunya, 861 m.
Cal dir però, que hi ha certes diferències pel que fa a les coordenades en SIGPAC i a l’IGN, però que en cap cas són superiors als 5 metres.

Dades WGS84.
Long. 1º28’00’’ E Lat. 41º20’09’’ N UTM 31T 371706 E, 4577169 N
Dades ED-50.
Long. 1º28’04’’ E Lat. 41º20’13’’ N UTM 31T 371798 E, 4577372 N

El descens el fem pel mateix itinerari, ja que suposa un increment de dues hores fer-ho de manera circular pel coll de l’Arca i el torrent de Mas Campanera. Els temps previstos des de l’ermita nova de Sant Miquel són de dues hores per anada i tornada; i, cal afegir una altra hora si es comença des del poble. Així les coses, si es preveu l’itinerari circular, caldrà tenir present que els horaris oscil•laran entre 4 i 6 hores.