SEGARRA. Turó del Galutxo (852 m.)

Turó del Galutxo (o del Calixto)
Depressió Central Catalana.

La comarca de la Segarra es localitza a la unitat de relleu que anomenem Depressió Central; i, el cim més elevat de la comarca el trobem als límits meridionals de dita Depressió amb la Serralada Prelitoral. Per arribar-nos fins al Turó del Galutxo (o Turó del Calixto, segons la toponímia que es consulti) ho fem partim des de Cervera.
Per arribar al sostre comarcal, des de Cervera tenim dues opcions:
-Direcció Barcelona per la carretera N-II o l’autovia A-2, indistintament, per a arribar al cap de pocs quilòmetres a Sant Antolí i Vilanova.
Des d’aquest poble cal trencar cap al sud per la LV-2031 cap a Talavera, passant per Pavia. Des de Talavera, una pista en molt bon estat (mantenint rumb OSO a les cruïlles) ens porta en pocs minuts fins a Civit, inici de l’excursió.
-Una altra opció, potser més còmode, és continuar per la N-II o l’A-2 fins la sortida la Panadella i Santa Coloma de Queralt (en la veïna comarca de la Conca de Barberà). Des de la Panadella cal seguir per la B-221 cap al sud fins al km.4 on trenquem per la LV-2033 fins a Civit.
Un cop a Civit doncs, per angostos i pendents carrers, deixem ben aparcat el vehicle en la part alta del poble, a tocar de l’església.
Davant de l’església carreguem aigua d’una font, ja que no en trobarem cap més durant tot el recorregut, a excepció de la mina de Cal Comtet en èpoques de pluges, però normalment enfangada.
El Turó del Galutxo és, com el seu propi nom indica, un turó arrodonit en mig d’una plana agrícola; pel que la seva dificultat i/o desnivell són mínims.
Aprofitant l’àmbit rural, amb amplia cobertura de pistes agrícoles i camins d’accessos a terrenys de conreu de poc pendent, decidim fer el recorregut fins el sostre comarcal en BTT.
Partim des de l’església (710 msnm), al costat d’un gran dipòsit, per la pista que va per la part alta del poble. Ràpidament passem per una explotació agrícola i encarem una nova pista cap al sud en sentit lleugerament ascendent.
Aquesta ens duu fins l’abandonat mas de Cal Comtet (770 msnm) en poc més de dos quilòmetres, on prenem la pista de la dreta (oest), amb cert pendent, fins enllaçar amb la nova pista de l’explotació del parc eòlic (creat a finals del 2008).

Font: Elaboració pròpia a partir imatges de l’ICC i de Digital Globe.

Seguim aquesta àmplia pista fins una cruïlla, en el límit comarcal, on prenem cap a l’oest per arribar-nos fins el llogaret abandonat de Montargull, des d’on podem divisar una bona panoràmica de la comarca i del proper turó-cim.
Baixem de Montargull per la mateixa pista asfaltada que hem arribat i ens aturem a la cruïlla que hem deixat enrera uns minuts abans.Per ascendir al turó amb bicicleta l’esforç és considerable, de manera que les deixem en un arbre i continuem a peu els darrers cinc minuts fins al cim. Entre la vegetació, una clariana amb un fita de pedres marca el que sembla el punt més alt del pla herbat. La vista cap a la comarca està limitada pels pins, no així la de la Conca de Barberà cap al sud.
Prenem les mesures del punt visiblement més alt amb una cobertura de 12 satèl•lits i veiem que coincideixen amb l’altímetre que després calibrem amb una fita de l’IGN. L’altitud del sostre comarcal coincideix amb la publicada per l’ICC i el SIGPAC en els fulls 1:5.000, tot i que hi ha una diferència de 2 metres amb la cartografia 1:50.000 dels mateixos servidors.
Al marge, a dita cartografia es localitza al nord-est de la comarca, al municipi de Llobera, el cim de Sant Salvador amb 854 msnm segons l’IGN i 846 segons l’ICC. Tots dos servidors però, el localitzen dins els límits del Solsonès. Per tant, marquem com a vàlids els 852 msnm.

Dades WGS84.
Long. 1º22’51’’ E Lat. 41º33’18’’N UTM 31T 364969 E, 4601650 N
Dades ED-50.
Long. 1º22’55’’ E Lat. 41º33’22’’N UTM 31T 365070 E, 4601852 N

Per tal de no fer el descens totalment pel mateix camí i, ja que volem calibrar l’altímetre i comparar estris, es decideix recuperar les bicicletes i continuar cap a l’est en suau descens fins al tristament abandonat llogaret de Santa Fe de Montfred. Uns metres abans d’arribar però, després d’una petita pujada trobem al costat d’un aero-generador la fita de l’IGN del turó de Montfred (833 msnm) on s’equilibra i compara el material. Ara sí, es pot afirmar que l’alçada més fidel del turó del Galutxo o turó del Calixto és de 852 msnm.
Un cop hem deixat el llogaret a la nostra esquerra (nord) prenem un camí agrícola, abans d’arribar a la carretera, que en diversos revolts per límits de camps de conreu ens durà, en agradable descens, fins al mas de Cal Comtet novament.

Des d’aquí i fins a Civit, només ens cal desfer el camí que portàvem en l’ascens, tot i admirant el paisatge rural amb el teló de fons d’un Pirineu ben nevat (02/09).

Font: Elaboració pròpia a partir imatges de l’ICC i de Digital Globe.