GARRAF. Puig de la Mola (535 m.)

El puig de la Mola. Serralada litoral; (Sistema Costaner).

Per accedir al sostre comarcal del Garraf, des de Vilanova i la Geltrú cal prendre la carretera BV-2113 fins a Sant Pere de Ribes, on continuem cap al nord per la BV-2111 fins al poble d’Olivella.
Des d’aquí tenim dues opcions: prendre el PR C-37 que en unes dues hores de marxa enllaça amb el GR-5; o, continuar amb el vehicle còmodament fins al complex rural i escola de natura anomenat Can Grau, punt d’inici de l’excursió.

Per deixar el vehicle hi ha una zona d’aparcament en la mateixa escola de natura, però, és possible que ens trobem una cadena per accedir-hi, de manera que una bona opció és aparcar uns metres abans d’arribar-hi, al costat d’una gran bassa, i continuar a peu per la carretera o fent drecera.

Font: Elaboració pròpia a partir imatges de l’ICC i de Digital Globe.

Des de les edificacions de Can Grau, cal seguir a peu el GR-5 en direcció Nord; deixant a l’esquerra un camí circular que utilitza l’escola en les seves activitats. El camí és típicament d’entorns calcaris, pel que -tot i la senzillesa de l’excursió- es recomanable un bon calçat donada la quantitat de pedres anguloses que trobem durant el recorregut. Aquest primer camí però, ràpidament ens deixa en l’ampla pista que va a Olesa de Bonesvalls, on el caminar és converteix en una passejada.
Seguim aquesta pista durant aproximadament mitja hora, fins arribar a un revolt tancat on notem que davallem ràpidament. Hem passat, sense adonar-nos massa, pel coll que separa el Garraf de l’Alt Penedès. Aquí, el GR-5 es creua amb el GR-92.3 i prenem aquest darrer cap a l’Est, per una petita torrentera.

Ràpidament el corriol ens porta a través d’un bosquet típicament mediterrani -amb algun exemplar espectacular de margalló- cap a la línia de carena: un camí bastant marcat que ressegueix el límit comarcal. Per dit corriol carener, fent alguna ziga-zaga en el pendent més pronunciat, arribem a una gran explanada on podem observar una torre de guaita, al costat mateix d’una fita de l’IGN.
Tot just una hora després de sortir de l’aparcament arribem al sostre del Garraf, on prenem les mesures corresponents al cim comarcal.
L’alçada en metres de dit punt, a la base del pilar cilíndric, coincideix amb la publicada per l’IGN, amb la cartografia del SIGPAC i amb la de l’Institut Cartogràfic de Catalunya, pel que es considera com correcta la de 535 msnm.
Hi ha però, una variació d’un parell de metres entre SIGPAC i IGN, pel que fa a les coordenades.
Pel que fa a l’altitud, si bé als fulls 1:50.000 de l’ICC coincideix amb la resta de cartografia i mesures, al full 1:5.000 la cota és de 534 m.

Dades WGS84.
Long. 1º50’52’’ E Lat. 41º19’09’’N UTM 31T 403562 E, 4574847 N
Dades ED-50.
Long. 1º50’56’’ E Lat. 41º19’13’’N UTM 31T 403663 E, 4575049 N

El descens el farem pel mateix itinerari, però, un cop al vehicle, podem continuar per pista asfaltada fins la Plana Novella, on hi ha un museu budista al Palau Novella.
Des d’aquí, tindrem dues opcions: cap al sud, per pista en més o menys bon estat fins arribar a la vila de Sitges, coincidint amb el GR-92.4 al començament i amb el GR-5 al final. O, podem continuar, per carretera asfaltada, cap a Port Ginesta i Castelldefels a través de la collada de Vallgrassa i la urbanització Rat Penat.
Tot dos itineraris ens ajuden a descobrir els paisatges del Parc Natural del Garraf, i a gaudir, si el dia ho permet, d’unes bones vistes al mar.

Font: Elaboració pròpia a partir imatges de l’ICC i de Digital Globe.