BAIX EMPORDÀ. Puig de la Gavarra (535 m.)

Puig de les Gavarres
Serralada litoral; (Sistema Costaner).

El Puig de les Gavarres, o també, el Puig d’Arques es localitza en els límits septentrionals de la Serralada Litoral amb la Plana de l’Empordà.
El sostre comarcal del Baix Empordà és poc més que un turó arrodonit, com la major part dels turons de la serra de les Gavarres, i cobert d’una espessa vegetació. Per arribar fins al cim partim des de la Bisbal d’Empordà i ens dirigim per la carretera GI-660 cap al sud-oest, fins a Calonge.
Des Calonge, i remuntant cap a l’oest, recorrem 10 quilòmetres per la revirada carretera GIV-6612 fins a Romanyà de la Selva, bell poblet i inici de l’excursió.
Romanyà de la Selva (tot i el nom es troba dins la comarca del Baix Empordà) és poc més que un enclavament religiós amb alguns masos, en la seva major part restaurants, i, una gran i dispersa urbanització. Podem deixar el vehicle en una gran explanada al sud del poblet, ja sigui per fer-hi la visita o, simplement per a començar la caminada; ja que, travessant la carretera en sentit nord comença la pista forestal que hem de seguir en el nostre camí per a poder assolir aquest sostre comarcal.

Aprofitant que es troba molt proper però, primer visitem el famós dolmen de la Cova de’n Daina, a escassament un quilòmetre del poble per la mateixa carretera que hem vingut; també es pot anar en vehicle ja que disposa d’un petit aparcament al costat mateix de la carretera. Si es vol, des d’aquí es pot connectar també amb el GR-92, que en sentit nord ens acaba portant fins a la pista per la que pugem.

Donat que la major part del recorregut el fem per pista, hi ha la possibilitat de realitzar-ho en bicicleta.

Amb tot, decidim fer-ho a peu pels constants trams amb fort pendent que hi trobem.
Si de totes maneres es vol fer en bicicleta però, recomanem que l’ascensió es faci en sentit contrari al que proposem, ja que la pista que s’observa a l’est es troba en bastant bon estat i el pendent és més progressiu.
Des de Romanyà de la Selva o des del dolmen de la Cova de’n Daina, arribem per la pista fins a Can Llac (una gran finca a l’esquerra del camí). Immediatament trobem una amplia cruïlla i, uns metres més amunt, una pista que ascendeix cap al nord-oest fins al Coll del Matxo Mort, on seguim les indicacions fins al proper mas de Can Sitges.
A partir de Can Sitges (440 msnm), que guanyem en poc més de mitja hora des de la cruïlla de Cal Llac, reculem pendent amunt per la pista que va carenant cap l’est, revolt rera revolt. Després d’uns 30 minuts per aquesta pista trenquem a l’esquerra per un petit camí que remunta un turó, endinsant-nos en la ombrívola vegetació.
Sense a penes adonar-nos, arribem al punt més alt del turó i, tornant la vista cap a migdia, observem una fita de l’IGN d’uns 4 metres d’alçada. Un cop a dalt de la base de formigó, la vista és d’agrair, ja que des del terra la vegetació impedeix qualsevol panoràmica. Dalt del bloc de formigó prenem les dades.
A les nostres mesures, l’altitud en metres a la base del pilar cilíndric de la fita és la mateixa que publiquen l’IGN, el SIGPAC i l’Institut Cartogràfic de Catalunya; 535 msnm.

Cal dir però, que l’ICC en cartografia a escala més detallada (1:5.000) marca una altitud total de 532,2 msnm. D’aquesta manera doncs, el cim més alt del Baix Empordà no seria el Puig d’Arques o de les Gavarres, sinó un turó a uns 400 metres direcció OSO, anomenat Puig d’Aiguabona, amb els seus 533 msnm.

Donada la dificultat per a arribar al Puig d’Aiguabona per la densa vegetació i manca de camins, la subjectivitat del seu punt més alt, i que, si sumem els més de 2 metres de formigó del Puig d’Arques el supera en altitud, es decideix com el sostre del Baix Empordà el punt que amb una altitud de 535 msnm es localitza a les coordenades descrites a continuació.
Amb tot, s’afegeixen també les coordenades del gens accessible i poc conegut Puig d’Aiguabona, tot i la dificultat per a marcar-les amb el receptor GPS.

Fita de l’IGN al Puig d’Arques o de les Gavarres: 535 msnm.
Dades WGS84.
Long. 2º59’39’’ E Lat. 41º53’19’’N UTM 31T 499521 E, 4637423 N
Dades ED-50.
Long. 2º59’43’’ E Lat. 41º53’23’’N UTM 31T 499623 E, 4637625 N

Puig d’Aiguabona: 533 msnm.
Dades WGS84.
Long. 2º59’25’’ E Lat. 41º53’14’’N UTM 31T 499192 E, 4637273 N
Dades ED-50.
Long. 2º59’29’’ E Lat. 41º53’18’’N UTM 31T 499294 E, 4637475 N

Comencem el descens, des del Puig d’Arques, per un corriol que davalla per dins els bosc fins a un collet i cruïlla de camins.
Continuem pel corriol que puja novament pel bosc i, en pocs minuts, ens trobem al costat d’una enorme torre de guaita, amb una estructura de fusta que fa de mirador i des de la que podem observar una bona panoràmica, tant de la comarca del Baix Empordà com de la del Gironès.
També podem observar els turons que hem anat visitant i part del camí que hem recorregut fins aquí.

Des del mirador seguim cap l’est per pista fins a un coll i, davallem amb rumb SSO fins a la cruïlla de Cal Llac, des d’on desfem el camí fins al llogaret de Romanyà de la Selva. Des del cim, unes dues hores.